GuestPost Luminiţa Roşca: Scăderea motivaţiei echipei – Cum o identifici şi cum să creşti motivaţia echipei?
În calitate de manager de departament am experimentat toate etapele consolidării unei echipe productive pe parcursul a 2 ani.
Am pornit la drum fără foarte multă experiență în domeniul managementului și, implicit, fără un calendar predefinit. Ceea ce am avut din plin, însă, a fost implicare şi dedicare. Am investit mult timp în discuții tete-a-tete cu fiecare membru al echipei, iar în paralel, am urmat cursuri de leadership.
Chiar şi aşa, după doi ani mi-am dat seama că nu era suficient ceea ce făcusem până atunci și că o echipă motivată  înseamnă  muncă permanentă. Marea provocare a fost să identific în timp util momentul în care entuziasmul echipei a început să scadă, ştiind foarte bine că acest aspect va duce în final la demotivare. Bineînţeles, provocarea mi-a adus satisfacții, văzând că de gestionarea ei depinde succesul businessului şi de ce nu, şi dezvoltarea individuală.
Cum am gestionat această provocare? În primul rând am fost atentă la ceea ce se întâmplă in jurul meu. Capcana în care cad mulți manageri constă în îngroparea în prezentări, rapoarte şi task-uri tehnice, neglijând relațiile cu membrii echipei. Aşadar, fiind concentrată pe comunicarea cu ei, am reușit sa observ rapid scăderea entuziasmului și să identific cauzele pentru care s-a produs acest lucru. Astfel am aflat că lipsa provocarilor, absența trecerii la un nivel superior de business care să le ofere mai multă diversitate şi complexitate, în esență o nouă etapa in dezvoltarea lor și, implicit, în dezvoltarea firmei, reprezintă punctul central al demotivarii. M-a bucurat enorm acest aspect, dandu-mi seama ca avem o echipa în care fiecare individ își dorește sa se dezvolte, să iasă din zona de confort, să devină mai bun, mai performant.
Având această informație, am trecut la următorul pas, acela de a demara dezvoltarea business-ului pe mai multe paliere. Am înțeles că dezvoltarea firmei va veni în mod natural, pe o fundație solidă, dublată fiind de dorința profundă de creștere a echipei. Aşadar, schimbarea a venit de jos în sus și a coincis cu strategiile pe care le aveam deja în lucru cu managementul.
Provocarea însă nu va fi depășită odată cu diversificarea businessului fiindcă fiecare nouă strategie, odată implementată și bine cunoscută, atrage dupa sine rutina. Asadar, dincolo de schimbări, refreshuri și dezvoltări, cultura organizațională este cea care ţine echipa departe de plafonare.
In cadrul discuțiilor individuale cu colegii din echipă am abordat, evident, și ce îi motivează. Am fost plăcut surprinsa să imi dau seama că ceea ce le place și îi motivează zilnic sunt elemente comune tuturor și, cu toate ca nu am făcut o strategie in acest sens, am constatat ca avem o cultura organizationala. Oamenii împărtășesc aceleași valori, se simt bine lucrând împreună, știu că au un aport semnificativ la rezultatele echipei, sunt conștienți că opiniile și soluțiile lor sunt prețioase.
Un aspect foarte important pe care toți l-au apreciat este că sunt propriii lor şefi în ceea ce priveste modul în care își rezolvă sarcinile zilnice, că nu sunt supra controlaţi şi că nu li se spune cum să își rezolve taskurile. Fiecare are propriul său stil iar noi, echipa de management, îi lăsăm pe fiecare în parte să-și imprime propriul său stil de lucru, dezvoltându-şi astfel și spiritul antreprenorial.
Cred că rolul principal al unui bun manager este să identifice talentele membrilor și să ii ajute sa le aprofundeze atât pentru ei înșiși cât și pentru echipă. La fel de important este să îi ajutăm acolo unde nu au cele mai bune aptitudini și să îi punem în valoare cu ceea ce au mai bun. Evit să scot în evidenţă ceea ce au mai puțin.
Pentru a completa ceea ce v-am povestit, am început să folosesc și alte instrumente de motivare a echipei. În acest sens, am început un program făcut de cei de la LEAD Impact care să mă ajute să descopăr și să dezvolt tăriile naturale, inițiat de Gallup și care folosește testul Strenghs-Finder. Suntem în etapa în care stabilim cu membrii echipei cursuri individuale, menite să-i ajute atât personal, cât și în sfera profesională. Cand scriu acest articol mă aflu în vacanţă și realizez că nu am absolut nicio grijă în ceea ce privește activitatea de la birou. Mă simt confortabil, știind că lucrurile sunt în ordine și că nu este nevoie de prezenţa mea pentru a supraveghea ce se întâmpla. Este un sentiment grozav care mă face să investesc și mai multă energie în acești oameni minunaţi, pe care îi îndrăgesc și alături de care mă simt împlinită.